داروهاي تاثير گذار در تحريک تخمک گذاري
دانلود مقاله.پایان نامه.گزارش کار.کارآموزی.جزوه.کتاب
خط آزاد فسا
برچسب

به طور خلاصه دلايل عدم تخمک گذاري را در چند مسير مي توان بررسي کرده:
در گروه اول:

عدم تخمک گذاري به دلايل مشکلات در هورموهان هاي تحريک کننده و بالادستي تخمدان وگروه دوم مشکل در تخمدان ها.
در گروه اول که هجم عظيمي از مراجعات به مراکز ناباروري را نيز به خوداختصاص مي دهد غيرطبيعي بودن دو هورمون معمولا بيشتر از بقيه ديده ميشود:


1-هورمون تيروئيد : که کم کاري غده تيروئيد علت آن ميتواند باشد
2- هورمون پرولاکتين : افزايش ميزان پرولاکتين در خون که مثلا مي تواند در اثر وجود يک تومور خوش خيم در غده هيپوفيز مغز باشد.
البته نکته اميدوار کننده در هر دوي اين بيماران اين است که اگر بيماري مذکور درمان شود در نتيجه ما شروع تخمک گذاري طبيعي را در بيمار خواهيم ديد که علامت مشخصه ان شروع سيکل هاي ماهيا نه است.
اما در گروه دوم که مشکل مربوط به عملکرد غير طبيعي تخمدان است کار مقداري سخت تر مي شود.در اين گروه 3 دسته بيماران را مي توانيم مشاهده کنيم:
دسته اول:
بيماراني که اختلال در تخمدان انها در هر سني ممکن است رخ دهد.تست تشخيص اين ها بالا بودن مقدار هورمون هاي تحريک کننده تخمدان ها يعني LH و FSH است.درمان ناباروري در اين گروه بايد به مدد تکنيک هاي IVIوIUI انجام شود.
دسته دوم:
در اين دسته افراد سطح پرولاکتين طبيعي است و در ضمن وLH و FSH بالا نرفته است اما در اين افراد استروژن کم تر از حد طبيعي در خون است ومعمولا با hypothalamic Amnorrhea شناخته مي شوند پروژستين وتشخيص اين ها عدم خونريزي به دنبال تجويز است.البته درمان اين افراد به اين صورت است که GnRH را به صورت پالسي به بيمار تجويز مي کنند.
بسياري از اين بيماران به clomiphene پاسخ نمي دهند اما پاسخ ان ها به hMG و HCG قابل توجه است و خطرحاملگي چند قلو را هم زياد مي کند.
دسته سوم:

بيماراني هستند که علي رغم گروه بالا که در مقابل پروزسترون عکس العمل نداشتند در اين دسته بعد از تجويز پروژستين شاهد پديده خونريزي ماهيانه هستيم. به طور عمومي اين بيماران را در گروه سندرم تخمدان پلي کيستيک جاي مي دهيم درحالي که در واقعيت بيماري اين افراد مي تواند طيف وسيعي از علائم باليني از يک نقص کوچک در فاز لوتئال تا يک نقص کامل تخمک گذاري و بالا بودن ميزان اندروژن را شامل شود.
اين افراد از نظر استروژن معمولا وضعيت خوبي دارند.
بسياري از اين افراد که داراي نقص خفيفي هستند به clomiphene پاسخ مثبت مي دهند به اين صورت که مقدار معيني معمولا mg100 از clomiphene طي پنج روز اول سيکل قاعدگي تجويز مي شود. معمولا حاملگي در اين افراد به صورت حاملگي تک قلو صورت مي گيرد واولين نشانه ان نيز بالا رفتن hCG است.اما براي بيماران که به اين درمان پاسخ نداده اند معمولا درمان با ترکيب hCG وhmg موثر واقع مي شود. درمان اين بيماران بين روزهاي 2 تا 5سيکل اغاز مي شود.
در طول 6روز بعد هر روز تخمدان ها از طريق سونوگرافي کنترل مي شود و نيز سطح  استراديول سنجيده مي شود.مي توان هنگامي که يک يا چند فوليکول قطرشان بهmm18 رسيد در ان زمان جهت تخمک گذاري داروي hMG را به مريض تجويز کنيم.
در هفته هاي اينده سعي مي کنيم مطالب کامل تري در مورد داروهاي موثر بر تخمک گذاري و ميزان تاثير هر کدام را در سايت قرار بديم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط زهرا
آخرین مطالب